A diétahibák három jellemző típusa 1. rész

Kata levele – „csodás fogyástörténet” és „előtte-utána” fotó helyett – mindazoknak, akik kételkednek abban, hogy evészavarból meg lehet gyógyulni
2017-05-06
A diétahibák három jellemző típusa 2. rész
2017-10-17

A diétahibák három jellemző típusa 1. rész

Lényegében három módja van annak, hogyan diétáznak azok az emberek, akik bár fogyni szeretnének, végül híznak. Rosszabb esetben evési zavarok vagy azok egyes tünetei jelennek meg, amelyek végül nagyobb problémává válnak, mint az eredetileg megszüntetni kívánt túlsúly.

  1. Egyszerűen megpróbálnak nem enni: azaz hosszú időszakokat kibírni evés nélkül, akár még a napokon át tartó koplalást is. Sokan meg is érvelik: nekem így könnyebb, mert ha eszem, akkor nem fogom tudni megállni, hogy túlegyem magam.

Gyenge pont:

  • Egyszer úgyis abba kell hagynod a koplalást, utána mi lesz?
  • Ha azzal van gondod, hogy nem tudod abbahagyni az evést, akkor jobb lenne, ha ezt orvosolnád (megkeresnéd az okát és a megoldását), hiszen nagy valószínűséggel ez a túlsúlyod oka.
  • Alapvető biológiai, evolúciós törvények állnak azon többszörösen alátámasztott tudományos megfigyelés hátterében, hogy a tartós ételmegvonás növeli az élőlény motivációját az élelemkeresésre, vagyis maximum egy-két napon belül rengeteget fogsz az evésre gondolni és sok energiát, figyelmet kell majd arra fordítanod, hogy ne egyél, de végül feladod és túleszed magad.
  • Amikor abbahagyod a koplalást – akár saját döntés alapján, akár azért, mert eljön az a pont, amikor megtörik az ellenállásod az evéssel szemben – lényegesen többet fogsz enni. Ugyancsak biológiai alaptörvénynek engedelmeskedik a szervezeted, amikor kifejezetten szénhidrátdús ételeket fogsz kívánni.
  • A koplalás napjai alatt a szervezeted az alapanyagcsere szintjét takarékra állítja, így a koplalás után elfogyasztott étel nagy részét el fogja raktározni – felkészülve a következő ilyen „akciódra”.
  • A következő koplalás még nehezebb lesz: a szervezeted nem felejti el az előzőt. A legutóbbi koplalásod után elfogyasztott ételek – képzeld el, hogy ha ez egy falásroham, amikor mindent összeettél, amit addig megvontál magadtól – kitüntetett jelentőségre tesznek szert, hiszen a szervezeted nem tudja, hogy te épp azért éheztél, mert bele akartál férni a kisebb bikinibe a nyaralásig és máskor nem fogsz ilyet csinálni. A szervezet számára az ételmegvonás éhínséget jelez és a lehetőségeihez mérten mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy annak veszélyeit elkerülje. Magadon ebből annyit fogsz tapasztalni, hogy már akkor megkívánod a szénhidrátdús ételeket, amikor még nem is léptél a tettek mezejére csak épp megfogadtad, hogy holnaptól koplalni fogsz.
  • A koplalást választók közül sokan azzal érvelnek, hogy először „összeszűkítik a gyomrukat”. Sajnos, ilyenkor nem csak a gyomruk, hanem az egész életterük beszűkül, ami viszont afelé viszi őket, hogy ismét többet egyenek és a nagy erőfeszítéssel összeszűkített gyomor pár óra alatt ismét kitágul…

Ez a weboldal sütiket használ. A hatályos jogszabályok értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

A hatályos jogszabályok értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás